Löst spunnen ull??

Idag berättade en kund att hon visat upp sitt garn för en representant för ett industriellt spinneri samt en expert på ull som sa att kundens garn var för löst spunnet och att de färdiga produkterna inte skulle hålla. Detta var något som representanten och experten sade sig ha sett på produkter från olika MiniMills spinnerier.
Onekligen något nytt för oss!
Om ni uppfattar att ni har fått någon för löst spunnen produkt från oss, eller andra MiniMills spinnerier, vill vi gärna ha in era synpunkter kring detta. Främst rör det sig om garn från ull av angorakanin, gotland, mohair, spelsau eller surialpacka men kanske även andra garn. Till saken hör också att kunden själv inte ännu stickat/vävt någon produkt från sitt garn och kan alltså inte säga om utlåtanden stämmer.
Som tack för era relevanta kommentarer ger vi er 10% rabatt på er nästa produktkostnad hos oss, erbjudandet gäller för inlägg fram till den sista mars, vänligen skicka in via vår info-mail. Om påståendena stämmer kommer samlad information att skickas vidare till producenten MiniMills.

Fårstopp fram till hösten

Vi har nu så många beställningar för behandling av fårull att vi inte kan lova mer blir hanterat innan senhösten. Om ni vill chansa så ok men risken finns att ert material blir liggande.

Stopp för mottagning av alpackaull för säsongen

Man ska inte klaga men det har kommit in så mycket alpackaull att säsongen har blivit kraftigt förskjuten. Andra kunders fibrer blir liggande lite väl länge. Vi får klara hanteringen genom att sätta upp nya alpackakunder/leveranser på listan för hantering från mitten maj 2018.

Hoppas ni har förståelse!

Angorakaninull hantering hösten 2017

I fjol så hanterade vi angoraull direkt efter att alpackakampanjen tagit slut. Det fungerade bra men vi var förvånade över att det var så få kaninuppfödare som skickade in material till oss. Vi hoppas att det blir avsevärt många fler detta år, resultaten blev riktigt bra och utbytet strålande.

Förnyat samarbete med Österlen Alpacka

Vi hade ett mycket trevligt samarbete med Österlen Alpacka, www.alpacka.se, förra året så det gör vi om! Detta innebär att ni som får era alpackor klippta av deras klippningsservice har prioritet hos oss under juni-september. Om ni snarast – eller i alla fall senast den 15 maj – meddelar oss hur många fällar/kg ni räknar med att skicka in till spinneriet 1) senast 1 juni respektive 2) senast den 15 juli så garanterar vi att garnet är klart slutet av juli respektive slutet av augusti. Senare inleveranser blir klara under september och början av oktober månad.

Det fungerade bra även för andra kunder under denna period, vi arbetar så rationellt vi kan och det fungerar minsann!

Nerstängd hemsida och mail

I fredags så försvann vår hemsida från webben och mailen slutade fungera. Det berodde på att vår leverantör av domännamnet, karlsbergsgarden.com, inte hade fått en uppdaterad mailadress av oss. Vårt fel!! Men som ni märker är det igång igen MEN vi har halkat långt ner på sökningen hos Google. Så sök gärna på Karlsbergsgården under spinneri så hamnar vi där vi var innan.

Varmt året om i spinneriet

Förra veckan så blev det färdigt med ombyggnaden av värmen i spinneriet så nu kommer allt att fungera även om det blir riktigt kallt utomhus. Inga onödiga avbrott alltså! Skönt!!

Nya priser och gränser från årsskiftet 2016-2017

Spinneriet fungerar riktigt bra och vi är redan fullbelagda med glada kunder och det är strålande bra för oss! MEN!!! Vi har sett att vår produktion tar längre tid än vad vi trodde då vi satte igång för ett drygt år sedan så för att vi ska få saker att gå ihop så höjer vi priserna generellt, från årsskiftet, med SEK 50 per mottaget kilo ull oavsett ursprung och oavsett önskad färdig produkt. Förutom denna del så tillkommer en ny kostnad för de som vill ha finare tråd/garn än det som vi anger som tunt garn (för tvåtrådsgarn ~250m/100g). För att producera ett garn tunnare än ~ 300m/100g tillkommer en kostnad på SEK 100 per mottaget kilo. Denna kostnad kommer troligen att ökas vid nästa årsskifte. Som vanligt så gäller specialpriser för andra produkter (Mats gillar inte tjocka garn som vissa vet….).

En sak som ni som kunder kan tycka är mindre bra är att vi inte kommer att ta emot poster mindre än ett kilo. Det fungerar helt enkelt inte med att hantera så små volymer, har ni små ”duttar” så spara dem tills nästa år. Sorry!

Vi har också märkt att vi/ni behöver ha information om vad den färdiga produkten är tänkt att användas till. Anledningen är att det garn som vi tar fram till er ska bli snyggt, ett löst tvinnat garn för virkning passar inte alltid som ett mera tvinnat garn som ska användas för vävning. Vi kommer att ändra detta i beställningsformuläret!